Sosyoloji
soruları
1- Yaşayan
hukukun önemli bir bölümünü uygulanmak koşuluyla ahlak görgü ve din kuralları
oluşturur.(Y)
2- Hukuk
kurallarının etkinliğinin sağlanmasında yaptırımların ağırlığının rolü vardır,
fakat sınırlıdır(D)
3- Her grup
varlığını sürdürebilmek için üyeleri üzerinde mutlak cebir kullanır.(Y)
4- Yazılı
olmayan kuralların tümüne örf adet hukuku denir. (Y)
5- Bir kuralın
hukuk kuralı sayılabilmesi için toplumdaki insanlarca müsbet bir değeri ifade
etmesi gerekir.(D)
6- Hukuk
sosyolojisi hukukun normatif bir teorisini kurmaya yönlenmiştir.(Y)
7- Hukuk
sosyolojisi açısından bakıldığında çocuk suçluluğunun yaygınlığının nedeni, bu
konuyu düzeneyen kanunların yaptırımlarının yeterince ağır olmamasında
aranmalıdır.(Y)
8- Hukukun
sosyolojik açıdan yapılan tanımında örgütlü yaptırıma yer verilmemektedir.
Birbirleriyle hiç bir benzerliği bulunmayan toplumlarda benzer hukuk
kurallarına rastlanması, insan doğasının değişmezliğinin göstergesidir. (Y)
9- Ceza kanunu
gereğince müebbet hapisle cezalandırıldığı açıkça bilinen bir eylemin, aşiret
geleneklerince emrediliyor olması hukuk dogmatiğince açıklanması gereken bir
durumdur.(Y)
10- Gerçek
yaptırım gücü yazılı kanunlarda ortaya çıkar(Y)
11- Devlet
içinde yer alan türlü grupların yarattığı hukuka kendi damgasını vurur.(Y)
12- Miras
hukukunun gerçek kaynakları medeni kanunun mirasa ilişkin hükümlerinden ve
bunlara aykırı olmayan örf adetlerinden oluşmaktadır. (Y)
ARİSTO’YA
GÖRE
1- nomos, devletin kanunlarıyla sağlanan düzenini
ifade eder.(Y) (SAYFA 663)
2- Tek bir
vatandaşın dahi mutsuz olması durumunda devletin amacını gerçekleştirdiği
söylenemez(D)
3- İdeal
devlete ancak demoktratik yönetim ile ulaşılabilir.(Y)
İBNİ
HALDUN’A GÖRE
1- Devlet ile
toplum birbirleriyle özdeş kavramlardır.(Y)
2- Devletin
gerçek amacı devlet kurulup düzen sağlanıncaya kadar oluşur.(D)
3- İnsanları
toplum halinde birleştirmeye götüren hemcinslerine karşı duydukları korkudur.(Y)
4- Yerleşik
toplumda düzeni sağlayan ögelerin başında asabbiyet bağı gelir.(Y)
5- Devlet olmak
için siyasal örgütlenme ve hükmedilecek bir teb’aya(uyruklara) sahip olmak
gerekli fakat yeterli değildir. (D)
MONTESQUİEU’A
GÖRE
1- En iyi kanun
koyucu aklın ve ideallerin gereklerine uygun kanun yapandır.(Y)
2- Örf adet
kanunların kaynağı olamaz(D)
3- Kanunların
oluşmasında ve değişmesinde rol oynayan etkenler doğal ve toplumsal etkenlerden
ibarettir.(Y)
4- Morfolojik,
ekonomik, siyasal ve benzeri etkenler yönetimlerin ilkelerini belirler.(Y)
5- Monarşilerde
bir kişinin keyfi yönetimi söz konusudur.(Y)(SAYFA
93 SON PARAGRAF)
6- Doğal
kanunlar doğal hukuk ilkelerini ifade eder. (Y) 87SF
7- Yönetimlerin
doğası onları bulundukları halde yapan tüm maddi ve manevi konuları içerir.(D)
8- Demokrasiler
ticaret ve sanayinin geliştiği kalabalık nüfusa ve geniş topraklara sahip
toplumlarda kurulabilir.(Y) 93 A
2.PARAGRAF
9- Resepsiyon
(iktibas) ancak benzer siyasal yapıya ve örflere sahip toplumlar arasında
mümkündür.(D)
Soru) Yaşayan
hukuk nedir, neleri içerir? Örnekler vererek açıklayınız
Soru) Aristo’ya
göre hukukun toplumsal kaynakları nelerdir? Açıklayınız
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder